måndag 11 januari 2010

Äntligen monteras Apoteksmonopolet ner

Det är skönt att apoteksmonopolet äntligen avregleras!

I Sverige fram till 1971 och fortfarande i andra länder runt omkring oss har det gått så bra med privata apotek. Själv hade jag inga problem att klara hälsan de gånger jag behövde receptbelagd medicin i Storbritannien (för övrigt samma läkemedel som i Sverige, men lättillgängligare och billigare...).

En sommar på Lidingö fick sonen en rätt allvarlig hudinfektion och behövde ett speciellt penicillin (men inte alls extremt ovanligt). Fanns inte på Lidingö fick vi reda på efter att tåligt ha väntat på vår tur i kön, men medicinen skulle finnas på Fältöversten. Väl framme där sa en trött anställd - efter att vi åter tålmodigt väntat och väntat fram till stängningsdags - att neej, det tror jag nog inte att vi har. Jag fick övertala den motsträviga apoteksmonopolanställda att verkligen undersöka om det inte fanns på hyllan. Om man inte redan är övertygad om att konkurrens i sig är nyttigt, så är det sådana upplevelser som gör att man inte glömmer det i första taget...

---

se även dagens DN. Med anledninga av kommentarerna: Även om jag blir lika förvånad varje gång som folk protesterar mot att ett monopol avskaffas, så måste man ju komma ihåg att det finns människor i Ryssland som sörjet det kommunistiska Sovjetunionen!

Inga kommentarer: