tisdag 5 januari 2010

Integritet, säkerhet och terrorism

De senaste 10 åren har jag rest mycket i Europa och mellan Europa och USA - även morgonen den 12 september 2001. Mycket har blivit bättre vad gäller kontroller att passagerare inte har med sig potentiella vapen eller terrorutrustning, men det finns fortfarande allvarliga problem.

Till följd av den allvarliga incidenten i julhelgen förefaller flera myndigheter i Europa överväga "nakenskanning" för att spåra eventuellt däri synliga föremål. Jag instämmer i den "kör" av protester mot den integritetskränkning som detta leder till, men det finns ytterligare aspekter att beakta.

Det finns på flygplatserna en växande yrkeskår säkerhetsvakter som stora delar av sin arbetstid antingen sitter och tittar på en skärm, ser till att passagerare tar av sig metallföremål och lägger allt rätt i platsboxar, eller gör efterkontroll av passagerare som inte kommit igenom metalldetektorerna på godkänt sätt. Det negativa med detta system är att INGEN har hittat en sann terrorist. Det handlar nog mest om obetänksamma men vanliga människor som glömt att något föremål är med, eller så har de inte förstått eller brytt sig om de ganska enkla och tydliga regler som finns. Problemet handlar om att de som arbetar i dessa säkerhetskontroller i 100.000 fall av 100.000 fall inte hittar någon verklig terrorist. Att dagligen kontrollera tusentals individer som inte har något farligt med sig eller i varje fall inte är någon risk ur terrorhänseende måste vara avtrubbande. Inte minst som det är samma sak varje dag, timme ut och timme in. Ur den aspekten vore det nog bättre om den flygande personalen deltog i säkerhetskontrollen! De om några är ju angelägna att ingen potentiell terorrist ska komma ombord.

Så, i egenskap av flygpassagerare är jag för min egen säkerhet beredd att släppa ganska mycket integritet under förutsättning att det verkligen ger en ökad säkerhet. Men oavsett om det är handbagageröntgen eller kroppsröntgen känner jag ingen större säkerhet när jag vet att kontrollanterna omedvetet och mänskligt trubbas av arbetsdagar med tusentals kontroller av massor av individer, och där kontrollanterna inte personligen är beroende av att göra just min flygning säker...

---

Se även Kent Persson

---

Inga kommentarer: