lördag 20 februari 2010

Bankjättarna och synen på kunderna

Som mångårig kund i SEB är jag visserligen luttrad, men ändå förvånad över hur ovälkommen man känner sig som kund.

För ett år sedan kom ett brev att bankomatkortet, som enligt tidigare utfästelse gäller till 2016, snart inte längre är giltigt. SEBs enda alternativ är inte ett bankomatkort utan ett bankkort med avgift. Ett ettårigt erbjudande är att slopa avgiften det första året.

Det lokala bankkontoret kan inte längre användas för att göra kontantuttag och utan att köpa tjänster jag inte behöver så kan jag inte få ut kontanter i bankomater.

Visar detta respekt för kunden?


Nyligen har jag dessutom blivit uppringd av SEB som påstår att det är EU som kräver att bankomatkorten ska försvinna. Men det stämmer inte, det är säkerheten som EU kräver ska höjas - inte krav på att allt ska vara bankkort.

Under flera år har bankerna satsat på ett misslyckat system för att ersätta den dyrbara hanteringen av kontanter, men det blev aldrig någon succé, snarast ett fiasko. Frågan är bara om bankerna gjort en riktig analys av varför det inte fungerade. Kan det vara så att kunderna svek därför att systemet inte gav bäraren någon tydlig kontroll över hur mycket kontanter som fanns på kortet? Kanske så att de ställen där man alltid brukar behöva betala kontant, där fanns inte heller någon kontantkortsläsare?

Men så kompletteras bilden av en rad artiklar i SvD. Nu verkar det vara fråga om att i stället begränsa tillgången till banktillgodohavanden - göra det så svårt som möjligt att få tag i kontanter:
En kontantfri stat är en utopi
Ny automatplan får hård kritik
Storbankerna planerar för nytt automatsystem

En rundfrågning bland andra banker visar att SEB går mot strömmen - andra banker erbjuder alternativ där man kan få tillgång till sina pengar utan att åka in till ett bankkontor i centrala Stockholm eller genom att betala för tjänster man inte behöver...

Inga kommentarer: