lördag 28 augusti 2010

Vänsteroppositionens utrikespolitik: applåder från Nordkorea

I SvD rapporteras om en artikel av Fredrik Westerlund i magasinet Neo, där man frågat runt vad olika ambassader och intresseföreningar tycker om vänsteroppositionens ställningstagande att USA måste utrymma alla militära baser i andra länder:

"Men inte alla sågar förslaget. På Nordkoreas ambassad säger herr Pek (han heter bara det) att den amerikanska närvaron är huvudorsaken till det spända läget mellan Nord- och Sydkorea. Han hyllar det rödgröna initiativet:
– Det skulle naturligtvis bli en bra lösning på situationen på koreanska halvön. Närvaron av utländska styrkor på den södra delen av den koreanska halvön strider mot det koreanska folkets vilja. Om USA skulle dra sig tillbaka vore det till gagn för fred, frihet och återföreningen av ett oberoende Korea.

Daniel Uppström på Svensk-koreanska föreningen håller med:
– Ett amerikanskt tillbakadragande skulle innebära en avspänning och militär nedrustning på Koreahalvön. Svenskkoreanska föreningen är en del i den antiimperialistiska rörelsen och vi har därmed uppfattningen att alla imperialistiska länder, i synnerhet USA, ska tvingas att dra tillbaka sin militär i andra stater. Således är vi positiva till de rödgrönas krav."

En presstalesman för Urban Ahlin (S) har dock en helt annan åsikt enligt Fredrik Westerlund i magasinet Neo:

"alla jag hört av mig till har så långt, oavsett vad de tycker om ett krav på ett amerikanskt återtåg, varit tillmötesgående (faktiskt direkt trevliga) under våra samtal. Jag är därför på gott humör när jag hör av mig till Peder Palmstierna, pressekreterare hos utrikespolitiske talesmannen Urban Ahlin (S), för några sammanfattande kommentarer. Han blir dock arg i samma ögonblick som jag presenterar mitt ärende:
– Det finns inget sådant förslag. Det är en idiotfråga, en hype från Alliansen."

Fast om man går tillbaka till tidigare rapportering visar det sig att förslaget visst har lagts fram. Men det finns uppenbarligen delar av den Rödgrönröda röran som (S) inte vill kännas vid!

---

Inga kommentarer: