måndag 14 februari 2011

SLs information inte bara dålig - helt felaktig!

Det är bistra tider för kollektivresenärerna nu. Inte bara det att det är kallt och att det förseningar. SLs information är under all kritik. Det finns något som är värre än ingen information och det är felaktig information.

Jag har tidigare raljerat om spöktåg i Stockholms tunnelbana - tåg till Ropsten som varit utannonserade att komma inom 1-2 minuter, men de kommer inte utan försvinner bara ut i tomma luften.

Idag vid 16.40 var perrongen vid Flemingsbergs pendeltångsstation på väg att fyllas med förväntansfulla passagerare som skulle in mot centralare delar av länet. Tåget mot Märsta var visserligen försenat till strax efter 17 och skulle tydligen komma lite efter ett annat tåg till Märsta som inte var försenat enligt tydliga datoriserade skyltar och monitorer. Däremot var tåget 16.49 till Kungsängen inte alls försenat. Men det var ett spöktåg: så sent som 16.47 fanns det kvar på den elektroniska anslagstavlan men 16.49 hade det försvunnit helt...

Men tåget till Märsta avgick en bra bit efter 17.

Väl framme vid Ropsten annonserade de elektroniska skyltarna ut en buss inom två minuter, nästa efter 5 minuter och ytterligare en tredje buss vid pass 15 minuter senare. De två första bussarna tillhörde dock spökflottiljen - de avgick aldrig från Ropsten trots att skyltningen tydligt angav hur lång tid det var kvar och slutligen skrev att NU avgår bussen.

Då kan man ju tro att det inte fanns någon i tjänst som kunde upplysa om alla indragna turer. Men minst var femte minut hördes en röst som förkunnade att ett tåg från Gåshaga tagits ur trafik på grund av vagnfel. Var det månne så att bussar på 204 och 222 tagits ur trafik för att undsätta passagerarna på detta olycksdrabbade tåg? Ingen vet, i varje fall inte passagerarna som låtit sig luras av SLs informationsskyltar och gått ut i kylan för att vänta på bussar som inte kom.

Felaktig information är värre än ingen information alls. Den ger ett sken av att allt fungerar som det ska. Och klarar man inte av att lägga in extra meddelanden om bussturer som ställts in eller som är försenade, så borde man kunna ge korrigerande information i högtalarsystemet - eller varför inte se till att bussförarna kan förklara? Den som till slut kom med en buss förklarade lakoniskt att han bara visste något om sin egen tur och inte något alls om läget i övrigt.

Jag tycker att Christer G Wennerholm gör att bra jobb, men här behövs kraft och uppfinningsrikedom i paritet med Herkules' inför Hydran eller Augias-stallet...

---

Inga kommentarer: