lördag 12 februari 2011

Utan bilen stannar Storstockholm

På fredagsmorgonen tittade jag in på SLs mobilsida och fann att egentligen all busstrafik var inställd. Alltså var det dags att köra bil igen. Skotta fram den egna lilla bilen med små hjul och begränsad markfrigång. Att ge sig i ut det väglag där bussarna inte kunde köra. Vår egen lilla återvändsgränd var plogad så efter att snövallen var passerad så var det ett snölager på högst någon cm. Bilen stod ute men det gick snabbt att trampa upp en utfart och några minuter att borsta av snö och skrapa rutor.

Norra Kungsvägen var mycket bra snöröjd, Läroverksvägen likaså. Så långt jag kunde se var det inga problem på Hersbyvägen heller. Lämnade av sonen vid Hersby gymnasium där en parkering redan var röjd och ytterligare röjning pågick med snöslunga. Vasavägen och Lejonvägen mot vägen till Stockholm var väl snöröjd. Bron - inga problem. På Lidingövägen lär en långtradare ha fått stopp så jag körde runt Gärdet - inga problem där, och inte heller på Valhallavägen fram till Engelbrektsgatan och vidare till Citytunneln. Söderleden också utan problem med snöröjning. Köigt på Huddingevägen på grund av en långtradare med motorstopp men inte något påtagligt snöhinder.

Av artikel i SvD var det inte SL utan entreprenörerna som fattade besluten att lamslå kollektivtrafiken i Storstockholm. Christer G Wennerholm har enligt SvD sagt "det kan vara så att entreprenörerna som fattat beslutet om att ställa in bussarna har varit för försiktiga i sin bedömning". Jag hoppas att Christer kan reda ut detta och se till att busstrafiken inte ställs in på hur lösa grunder som helst. Förvisso förstår jag att bussarna inte kan köra ut till Elfvik om det inte är ordentligt plogat där (vilket jag inte vet om det var i fredags morse), men när bussvägarna är så väl röjda som i fredags mellan 7 och 7.30 då borde bussar kunnat trafikera huvuddelen av linjerna. Att helt sluta med trafiken var inte ansvarsfullt om man menar allvar med att man ska kunna lita på kollektivtrafiken...

Om väderläget är besvärligt tycks det nu vara så att busstrafiken är känsligare än vanliga personbilar! Sedan 2006 slutar bussarna att köra och låter passagerarna bli stående, medan taxibilar och personbilar kan fortsätta köra. Före 2006 var det tvärtom: när det blev för besvärligt för personbilar, då gick bussarna fortfarande. Visserligen med förseningar, men de gick.

När busstrafiken på Lidingö ställdes in helt en eftermiddag hösten 2006 gick personbilar i skytteltrafik från Ropsten för att hämta strandsatta familjemedlemmar, släktningar, grannar och andra vänner. Igår agerade minst en rektor vid ett av våra gymnasier transportör av lärare från Ropsten till skolan så att undervisningen kunde ha sin gång.

Utan bilen stannar Storstockholm. Man kan inte vara kollektivresenär utan att ha en bil att ta till när den känsliga busstrafiken ställs in...

---

DN, Aftonbladet, Lidingösidan, DN

---

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så länge det är platt går bussar, sopbilar mm bra. Men så fort vi snackar uppförsbacke eller för den delen, stanna till på en hållplats och sedan komma därifrån så blir det problem.

Dålig plogning av kanter mm ställer till det, snö fastnar i dörrarna så de inte stängs, då går det inte heller att köra.

Jag såg en tom lastbil (väger lika mycket som en buss) som fastnade på en raksträcka utan nämnvärt lut i någon riktning.

Personbilar klarar snön betydligt bättre än bussar och tyngre trafik, mycket på grund av att den tunga trafiken inte har vinterdäck men det är bara en liten del av förklaringen.

Lars Björndahl sa...

Hej Anonym!
Jag har åkt buss på Lidingö i mer än 40 år och jag har haft körkort och kört bil sedan 1976. Det du berättar bekräftar bilden av att dagens bussar är så känsliga att man som kollektivresenär måste ha en personbil att ta till...

Anonym sa...

Alternativ till bilen är spårvagn eller tunnelbana...

Lars Björndahl sa...

Hej Anonym!
På vilket sätt är det ett alternativ utom för dem som bor i nära anslutning till spårvagn eller tunnelbana? Fram till 1971 hade jag 15-20 minuters gångväg till Norra Lidingöbanan, men sedan dess är det sådär en timmes vandring (sommartid) till närmaste spårbundna trafik. Så om busstrafiken ska kunna ställas in som man gör nu så krävs en enorm utbyggnad av den spårbundna trafiken om det ska kunna vara ett alternativ...