måndag 23 maj 2011

Bodströms marknadsföring...

Allting går att sälja med mördande reklam hette det i en gammal kuplett. Thomas Bodström ger nu ut sin bild av en av de senaste striderna inom socialdemokratin.

Det främsta syftet verkar vara att sälja boken. Vi minns ju hur tidigare böcker marknadsförts med filmer från Riksdagens plenissal - inte till demokratins fromma utan för reklamens skull.

Det är förvisso intressant med en socialdemokrat med klar personlig marknadsinriktning. Styrelseuppdrag i Pysslingen faller inte utanför den ramen.

Frågan är dock om Bodströms senaste alster leder socialdemokratin framåt. Det som lämnats ut till massmedia handlar om tillkortakommanden hos de senaste årens ledargrupp. Det förefaller som om Bodströms främsta negativa merit var att han lät sig värvas genom en krogkväll med Pär Nuder. Annars anger media att Bodström vet varför Mona Sahlin föll: det var en kupp iscensatt av en minoritet sammansatt av Skånes vänster och Smålands höger.

"Men enligt Bodström hade "gänget" bakom kuppen inte tillräckligt med stor makt för att få Sahlin avsatt. I stället var det Sahlins egna misstag som till slut fick henne att avgå."

Men var det då verkligen en kupp??

Det verkar inte vara en analys baserad på politiska idéer och visioner. Det verkar mest handla om att verka för att ha makt. Medan Mona Sahlin föreföll att ärligt söka efter en politik så uttrycker sig Bodström rakt på sak:

"Bodströms råd till den nya S-ledningen: förändra partiet i grunden och byt namn, från Sveriges Socialdemokratiska Arbetarparti till Socialdemokratiska paritet."

Det ger inte intrycket av att söka lösningar på dagens och morgondagens problem - annat i en stor partiapparat, inte i Sverige.

---

SvD, DN, Expressen, Aftonbladet, Expressen


---

Inga kommentarer: