fredag 6 maj 2011

På plats i Karlstad - trots taxi 020

Så är jag på plats i Karlstad för moderatmöte. Innan politiken tar vid är det på sin plats att kritisera några taxiföretag. Både Taxi Stockholm och Taxi 020 har visat sig synnerligen opålitliga. För några veckor sedan behövde jag ta taxi till arbetet. Förbeställning gjordes dagen innan men vid utsatt tid hade ingen bil kommit och växeln uppgav att man inte visste när det skulle komma någon bil "för det fanns ingen i området".
Igår, när jag skulle ta taxi till Centralen för att åka till Karlstad. Beställt av taxi 020 via cabonnet. När bilen var beställd kom ingen bil. Växeln angav samma skäl som taxi Stockholm: det finns ingen bil i området så vi vet inte när det kan komma en. Till slut rekommenderades jag att ringa ett annat taxiföretag. Men chansen att lyckas med en halvtimme till tågets avgång var minimal. Lyckligtvis hade en taxi på fel sida bron svarat på växelns anrop, och jag hann med tåget. Men det fanns ingen tid att proviantera före avgång. (Någon kanske undrar varför jag inte tog bussen, men på grund av en allvarlig olycka får jag inte stödja på vänster ben och måste gå med två kryckor....)

Helt klart saknar båda taxi-företagen kundfokus. Ingen varningstext: bil kommer om det råkar finnas en i området, annars kommer det ingen.

---

SvT har däremot kundfokus. Mats Knutson hjälpte mig och alla andra på moderatmötet genom att tala om för oss och för övriga tittare vad vi egentligen tycker - att vi bara väntar på att opinionssiffrorna ska försämras för att flyga på Fredrik Reinfeldts strupe...

---

För övrigt är det där med Sola i Karlstad något överdrivet...

---

Men hög moral och stor förväntan i moderatgruppen från Lidingö...

---

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Lars,

Detta låter inte alls bra. Hör gärna av dig till vårt Kundcenter på 08-728 27 00 (alt. 2) eller via mail på kund@taxistockholm.se

Med Vänlig Hälsning
Hasse
Försäljning & Marknad
Taxi Stockholm 150000 AB

Lars Björndahl sa...

Hej Hasse!
Tack för din positiva reaktion. Till Taxi Stockholms försvar vill jag gärna berätta att jag redan fått den kontakten och blivit lovad att min arbetsgivare (som skulle stå för just den resan och vars arbetsuppgifter blev lidande) skulle få en kompensation.

Men det grundläggande problemet är att man blir lovad att en taxi ska komma när man beställt den (i Taxi Stockholms fall i bemannad växel) men sedan förefaller det vara datoriserat så att det skickas ut en beställning 10 minuter före utlovad tid. Och finns ingen taxi i området så händer inget. En stund efter utlovad tid ringer kanske någon från taxi-växeln och meddelar att det inte finns någon taxi i området och att man inte vet när det kan komma någon.

Det är detta som är problemet. Har man i god tid beställt en taxi så borde det inte vara samma sak som att ringa 10 minuter innan.

Notera att både Taxi Stockholm och Taxi 020 givit likalydande förklaringar till att förbeställda bilar inte funnits på plats på avtalad tid och plats!

Om man ringer precis när man behöver transporten är det ett annat läge - då måste man acceptera att det kan det dröja innan man blir upphämtad. Men när man beställd i god tid innan, då är det inte acceptabelt. Och ännu värre är det att Taxi Stockholms växel vid beställningen lovar "då ordnar vi det". Kommer Taxi Stockholm i fortsättningen att säga att "då ordnar vi det om det finns en bil i området"?

mvh Lars