torsdag 17 januari 2013

Anders W Jonsson hade helt rätt!

I en med rätta uppmärksammad undersökning av Uppdrag Granskning beskrivs hur organisationerna Rädda Barnen, Bris och Majblomman gått ut med kampanjer utan faktagrund.

Jag har tyvärr inte kunnat se hela programmet, men i de stora delar som jag sett fanns ingen referens till barnläkaren, tillika riksdagsmannen och förste vice ordföranden i Centern, Anders W Jonsson. I somras skrev han om hur överdrifter och missbruk av statistik utgör en fara i samhällsdebatten - och en stor risk för att de verkligt utsatta barnen glöms bort.

Kritisk granskning av de stora organisationernas marknadsföring av sig själva och sina frågor är uppenbarligen av största vikt.

Därför är detta reportage av Uppdrag Granskning viktig. Själv gjorde jag en djupdykning i källorna och redovisade detta i min blogg. Det jag saknar i de delar av reportaget jag såg var en tydlig referens till Anders W Jonsson. Han hudflängdes av UNICEFs generalsekreterare i Sverige - ytterligare en organisation som nog skulle förtjäna en granskning...

----

Tidigare bloggar:
Mediokert om barnfattigdom
Om sanningen ska fram

----

Expressen, Aftonbladet, AftonbladetSvT, SvD, DN, DN,

Inga kommentarer: